בניית אתר מותאם לגוגל ומנועי החיפוש

בניית אתר המותאם למנוע החיפוש גוגל ומנועי חיפוש הוא תהליך שבמהלכו מבצעים אופטימיזציה פנימית באתר לגוגל. כלומר, דואגים לכך שהצורה שבה האתר יהיה בנוי והתכנים שבו, יגרמו לגוגל לקרוא אותו בצורה הטובה ביותר ויגדילו את הפוטנציאל שלו להופיע במיקומים גבוהים בדירוגים

 

התהליכים  ההכרחיים לשם בניית אתר מותאם לגוגל הם מחקר מילות מפתח, יצירת היררכיה נכונה  בניית תגי מטה ועמודי תוכן בהתאם למילות המפתח ולבסוף שליחת מפת אתר וחיבור של האתר לכלי ה – Webmaster Tools.

 

מחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח הוא למעשה השלב הראשון בהתאמת האתר לגוגל בו אנחנו מבינים מה בעצם הגולשים מחפשים ולפי זאת מתכננים אילו עמודים יהיו באתר. אין הכוונה שלכל מילת מפתח יהיה בדיוק עמוד אחד מסוים מכיוון שאז נגיע למצב של אופטימיזציית יתר, אלא שנוכל לבנות את רשימת העמודים שלנו ולשלב בהן את מילות המפתח באופן הגיוני

 

הכלי הטוב ביותר למילות מפתח בעברית הוא "מתכנן מילות המפתח של גוגל". הכלי יכול למצוא לנו מילות מפתח בכל תחום שנבקש ואפשר גם לשלב מספר מילות מפתח באותו החיפוש :

 

מחקר מילות חיפוש

 

 

חשוב רק לשים לב שכברירת מחדל, המילים מסודרות לפי רלוונטיות ולא לפי הנפח שלהן והן יתנו לנו גם תוצאות מביטויים דומים (ניתן לכבות זאת דרך "אפשרויות מילות מפתח" בצד ימין למטה) . עלינו לבחור את המילים שהכי רלוונטיות לאתר שלנו ולא בהכרח את המילים בעלות הנפח הגדול ביותר מכיוון שקשה למילים להתברג בתוצאות החיפוש אם הן  לא קשורות לנושא הכללי של האתר שלנו, והדבר יכול גם לפגוע בחווית הגלישה של הגולש שבעצם לא ימצא מה שהוא מחפש.

היררכיה

באתר מותאם לגוגל חייבת להיות היררכיה ברורה : אילו עמודים נמצאים ברמה הגבוהה ביותר ואילו עמודים נמצאים מתחת אליה. העמודים החשובים ביותר יהיו עמודים מן הסדר הראשון שהם לרוב העמודים שיופיעו בתפריט הראשי של האתר ויכללו את מילות המפתח הכלליות ביותר, ואילו העמודים ברמות הנמוכות ביותר יהיו העמודים החשובים פחות ויכללו את מילות המפתח הספציפיות פחות, להן גם יש לרוב נפח חיפוש קטן יותר. בסופו של דבר אמור להתקבל תרשים בצורת עץ בו מכל צומת יוצאים כל העמודים המשתייכים לאותה קטגוריה.

 

קישורים פנימיים מתוכן העמודים (לא מהתפריטים) יכולים לחזק עמודים אחרים באתר מכיוון שהם מעבירים אליהם "מיץ קישורים" ולכן לכל עמוד באתר, גם ברמה הנמוכה ביותר, חייב להיות לפחות קישור אחד ממקום אחר באתר. לדוגמה, דף קטגוריה של מאמרים המובילה למאמרים שונים.

מבנה אתר אינטרנט

מקור : Moz

 

בניית תגי מטה ועמודי תוכן

בשלב זה בונים או עורכים את העמודים הקיימים באתר על מנת שיתאימו למילות המפתח שנבחרו. לכל עמוד יש כותרת (Title), תיאור בין שתי שורות (Meta Description), כותרות פנימית ראשית (H1) ומספר כותרות פנימיות בדרגת חשיבות יורדת (H2,H3,H4 וכך הלאה, כשכל אחת יכולה להופיע מספר פעמיים…).

 

את מילות המפתח נרצה לשלב בצורות שונות בכל אחד מן החלקים האלו וכמו כן בפסקאות הטקסט השונות בתוך הדף. אפשר להיעזר גם באותיות בכל"מ. למשל, בעמוד העוסק במחירי פרגולות עץ, בכותרת (Title) נוכל לשים את מילת המפתח "פרגולות עץ", בשדה התיאור את "פרגולה מעץ" ואילו בטקסט ובכותרות הפנימיות נוכל להתייחס אל פרגולות מעץ גושני או פרגולות עץ תלויות. מוטב בכל מקרה לא להתפזר יותר מדי ולא לשים יותר מ – 3-4 מילים בכל אחד מן העמודים.

 

בכל אופן, חשוב מאוד לשים לב היכן להכניס את מילות המפתח הללו, והדבר בדרך כלל נמצא בשדה מיוחד בתוך מערכת ניהול התוכן של האתר (בדוגמה הבאה התייחסנו אל מערכת ניהול התוכן WordPress) :

אופטימיזציה, תגיות meta לאתר

 

 

 

חיבור של האתר לכלי ה – Webmaster Tools וה – Analytics

בשלב האחרון, לאחר שיש לנו אתר שעבר אופטימיזציה מלאה לגוגל, עלינו לחבר אותו לכלי הניהול השונים של גוגל כגון Google Analytics ו – Webmaster Tools. הכלי הראשון מאפשר לנו לראות את התנועה הנכנסת לאתר ואילו הכלי השני יאפשר לנו להעלות מפת אתר הכוללת את כל הדפים שבו וכך לדעת שגוגל מתחיל לאנדקס (לשמור במאגר שלנו) את כל דפי האתר על מנת שיוכל להציג אותם בתוצאות החיפוש. בשלב מאוחר יותר, הכלי גם יציג לנו את השאילתות הפופולאריות ביותר דרכן הגיעו משתמשים מגוגל. (אופציה שלא תמיד זמינה ב – Analytics בגלל הצפנה של מילות מפתח).

 

התקנת גוגל Analytics היא פשוטה למדי ומתבצעת בעזרת הוספה של קוד מעקב קטן בראש כל דף באתר (חלק הנקרא Header) :

גוגל אנליטיקס

 

לאחר התקנת הקוד אפשר להתחיל ולראות נתונים אודות מספר המשתמשים באתר, אך חשוב לדעת שלפחות בחודש הראשון, בדרך כלל לא נראה תנועה אורגנית מאוד גדולה ממנועי חיפוש עד שכל הדפים יתאנדקסו ויתחילו לקבל דירוגים או עד שנבצע תהליך קידום אתרים באופן מקצועי (בתמונה רואים רק שבוע אחד).

גוגל אנליטיקס

את כלי מנהלי האתרים קל מאוד להתקין לאחר שהטמענו את אנאליטיקס, אך יש לבחור בשיטה החלופית :

כלי מנהלי אתרים של גוגל

אם מערכת ניהול התוכן שלכם לא תומכת ביצירת מפת אתר או אין תוסף מתאים שעושה זאת, תוכלו להשתמש בכלים חינמיים כמו xml-sitemaps.com. את מפת האתר מזינים לתוך כלי מנהלי האתרים בחלק של "סריקה" ->"Sitemaps" . מספר העמודים שהוגשו אמור להיות קרוב למדי למספר העמודים שנוספו לאינדקס, אלא אם כן יש בעיות עם חלק מהם :

site map

 

כאמור החלק השני בכלי מנהלי האתרים שחשוב לנו לקידום הוא החלק בו אפשר לראות את כמות החשיפות לה זכה כל אחד מהעמודים על שאילתות מסוימות. כך אנחנו יכולים לבדוק את ההתאמה של העמודים למילות המפתח. חלק זה נמצא תחת "תנועת חיפוש" -> "שאילתות חיפוש" :

כלי מנהלי אתרים

 

יש להזכיר שזהו כמובן רק השלב הראשון ביותר של קידום מוצלח במנועי חיפוש, ואילו על מנת להגיע אל ראש התוצאות בתחומים תחרותיים במיוחד, עלינו בדרך כלל לשכור חברת קידום מקצועית אשר תדאג לבצע ניטור של האתר באופן הדוק ולבצע בניית קישורים מאתרים חיצונים שיקשרו לאתר, שהיא עדיין הגורם החשוב ביותר להצלחתם של אתרים בגוגל.