טרנדים חמים בתחום בניית אתרים

טרנדים חמים – בניית אתרים 2015

עולם האינטרנט עובר שינויים ותהפוכות מדי חודש בחודשו, וכל מה שהיה חדשני ויוצא דופן עד לפני כמה חודשיים, נחשב היום כבר למיושן ופאסה. ובכל זאת, אין ספק ששנת 2014 הביאה עלינו מספר חידושים מעניינים שלא נראו קודם לכן או רק כעת צברו תאוצה גם בתחום בניית האתרים וכעת כבר לא ניתן להתעלם מהם :

 

אתרים נגללים

הכוונה היא לאתרים שכל התוכן המרכזי שלהם נמצא בעמוד אחד ואילו הגולש יכול לסרוק אותם במבט אחד מהיר ללא הצורך להיכנס לכל עמוד בנפרד. כל חלק בדף כמו "אודות", "צור קשר", "פרויקטים" או ,מוצרים נבחרים" תחום לרוב באמצעות רקע אחר או שינויים בפונט, כך שקל להבחין בינו לבין חלקים אחרים.

 

אתרים נגללים גם צריכים לעשות פחות שימוש בסליידרים ולפעמיים אפילו מוותרים לחלוטין על התפריט העליון מכיוון שהחלק העליון של העמוד בדרך כלל מורכב מתמונה אחת רחבה המכילה מעין הקדמה לאתר. אזור זה מכונה לעיתים כ –"אזור הגיבורים" (Hero Area) מכיוון שניתן לדמות אותו לרקע של עיר גדולה המפארת רגע לעלילות של גיבורי קומיקס.

 

מגמה זו משתלבת היטב עם הריבוי במספר האתרים הרספונסיבים המותאמים לגלישה דרך סלולר. הסיבה לכך היא שהן אתרים רספונסיבים והן אתרים נגללים בנויים בצורה אנכית ולא אופקית. בנוסף לכך, הודות לרשתות החברתיות ואתרים כמו פייסבוק, הגולשים כבר רגילים לכך שכאשר הם מגיעים לתחתית הדף, לא מדובר בהכרח בסוף התוכן, אלא האתר טוען באופן אקטיבי תוכן נוסף.

 

חיווי לגולש באמצעות אנימציות

מכיוון שחלק גדול יותר מהתוכן כיום נטען כאמור תוך כדי שהגולש מבצע אינטראקציה עם הדף הנוכחי (לדוגמה, לוחץ על משפט מסוים כדי לפתוח פסקת טקסט שלמה עם גלריה), נוצר הצורך לתת לו חיווי כאשר התוכן עצמו נטען, ועל מנת שלא יוצר רושם כאילו שהאתר "נתקע". לכן אנחנו רואים היום הרבה יותר שימוש באנימציות דרך ספריות Javascript מיוחדות או הסטנדרטיים האחרונים ביותר של תקן CSS.

 

תהליכי רישום קצרים יותר, Facebook Login וכו'

לגולשים כיום יש הרבה פחות זמן ובעיקר סבלנות לעסוק ברישום לאתרים, ולכן האפשרות להירשם או להתחבר לאתר דרך פייסבוק או אפילו חשבון גוגל, טובה מאוד לשני הצדדים : בעל האתר הופך את הרישום לאטרקטיבי יותר ומזהה את המשתמש על פי כתובת הדואר המשויכת לחשבון שלו, ואילו המשתמש יכול להתחבר לאתר בלחיצת כפתור פשוטה מבלי צורך לזכור סיסמה נפרדת או אפילו שם משתמש בשביל האתר (למרות שהוא עדיין יכול לשנות פרטים בסיסים כגון שם פרטי וכינוי אם ירצה בכך)

 

הפרדה בין האתר הרספונסיבי לבין האפליקציה לבין האתר הרגיל

מרבית האתרים היום מבצעים הפרדה בין הגרסה הרספונסיבית המתאימה בעיקר לסמארטפונים וטאבלטים קטנים, לבין הגרסה הרגילה המיועדת למחשבים אישיים או טאבלטים בעלי מסך גדול. הסיבה לכך שכיום יש הבדל בין גולש מזדמן שאולי רוצה לבדוק משהו באתר המותאם לסלולר שלו במהירות ובלי להסתבך יותר מדי ובין גולש שעושה שימוש יום יומי באתר ולכן יעדיף אולי להוריד את האפליקציה. סיבה נוספת לכך היא שכיום קל יותר ליצור מספר גרסאות של אתר רספונסיבי מאשר אתר משולב.

 

3b-2

 

עיצוב שטוח

הכוונה בעיצוב שטוח הוא עיצוב ללא צללים או צבעי רקע שיוצרים תחושה של עומק ושואב השראה כבדה ממערכת ההפעלה של האייפון (בעיקר iOS 7 ו – 8). ההשטחה היא כמובן מוקצנת וכוללת את התפריטים, את הכפתורים ואפילו את פסקאות הטקסט בתוך העמוד, אבל היא בדיוק זו שיוצרת את המראה הפשוט והאלגנטי שקשה למצוא באתרים "מחוספסים" יותר.

 

עיצוב שטוח

 

 

שימוש גובר בווידאו ונגני טקסט עצמאיים

אין ספק שב – 2014 אנחנו רואים יותר אתרים שעושים שימוש בנגני וידאו מוטמעים מאתרים כמו Youtube או נגני וידאו עצמאיים שמופעלים באמצעות HTML 5 ואותם ניתן למתג באופן מיוחד באמצעות רקע המופיע לפני ניגון הסרטון.

 

לווידיאו יש את הפוטנציאל להעביר מסר ממוקד מאוד בפחות מדקה את מה שהיה לוקח להעביר דקות ארוכות באמצעות טקסט מייגע, וכיום כאשר ניתן להעביר וידאו ברזולוציה גבוהה גם בחיבור אינטרנט מוגבל יחסית, אין כמעט מגבלות טכניות על העניין.

 

שימוש בפילטרים סטייל אינסטגרם וטכניקות של Pan & Zoom

הפופולאריות של הרשתות החברתיות וגם היכולת לבצע מניפולציה על תמונות הפכה את תמונת השער לכוכבת החדשה של האתר. לא סתם לוגו, אלא תמונה עם פילטר מיוחד כגון פילטר "יישון" או אפקט זום וגלילה פנימי בתוך התמונה עצמה.

 

אינטראקציה בזמן אמת עם הגולש

יותר ויותר אתרים מציעים לגולש צ'אט בלייב עם נציג של האתר או נציג שירות וירטואלי ("מזכירה אלקטרונית") שיכול לקלוט את הפרטים של המשתמש כמו למשל מספר טלפון או כתובת דואר אלקטרוני. שיחה בצ'אט חי היא הפתרון המומלץ יותר במידה ואפשר לספק אותו בחלק משעות הפעילות או לפחות בשעות השיא מהסיבה הפשוטה שהתשובות שהוא יכול לספק הן קונקרטיות יותר, זאת בעוד התשובות של הנציגים הוירטואליים הן בדרך כלל כלליות מדי ולא תמיד מספקות את התשובה המדויקת למעט מקום להשארת פרטים נוספים (כך למשל, אין בהן הרבה טעם אם המשתמש מחפש מוצר מסוים).